Betere Google Ads resultaten

Betere resultaten behalen op Google Ads? Hier had u misschien nog niet aan gedacht.

Geen resultaat uit Google Ads?

Als ondernemer heb je besloten een mooie website op te bouwen en je wilt er nu voor zorgen dat de juiste doelgroep je vindt op het internet. Maar omdat SEO een lang traject kan zijn, neem je het besluit om met Google Ads aan de slag te gaan. Na het instellen van een mooie, doelgerichte campagne die met de juiste zoekwoorden en mooie advertenties is aangevuld, denk je binnen te zijn. Niks staat het resultaat meer in de weg, maar toch laat het resultaat op zich wachten…

Kwaliteitsscore

Al snel kom je er achter dat de advertenties die je gemaakt hebt minder vaak getoond worden dan uiteindelijk de bedoeling is, zonder dat u probeert te besparen op de kosten per klik. Wat is er nu mis? Er is een erg grote kans dat de kwaliteitsscore te laag is uitgevallen. Net als de kosten per klik, bepaalt deze kwaliteitsscore de uiteindelijke positie van jouw advertenties. De kwaliteitsscore van Google Ads bestaat uit 3 verschillende componenten en laat ook zien hoe relevant jouw gekozen websitepagina is ten opzichte van de gekozen zoekwoorden

Google Ads resultaten

De drie componenten

Stel, je verkoopt apparatuur zoals vriezers, vaatwassers of koelkasten. Een advertentie binnen uw campagne die over koelkasten gaat, maar doorlinkt naar de homepaginna zal op het eerste componennt, ‘ervaring op de bestemmingspagina’, niet zo hoog scoren. Wanneer de bestemmingspagina echter wel over koelkasten gaat, dan is de uitkomst dat de ervaring veel beter is. Dit heeft natuurlijk een positief effect op de kwaliteitsscore. Het is daarom van belang altijd een relevante bestemmingspagina te kiezen.

Het tweede component voor de kwaliteitsscore van Google Ads bevat de ‘relevantie van de adverentie’. Is uw advertentie wel echt relevant voor de gekozen doelgroep en zoekwoorden? Of verwijst uw advertentie voor koelkasten naar een pagina over vriezers? Zorg er voor dat uw advertenties goed gericht zijn op de doelgroep met behulp van advertentiegroepen en de juiste zoekwoorden.

Uiteindelijk is er dan nog een derde component: de CTR, of ‘verwachte klikfrequentie’. Google Ads maakt hier een berekening over wat de kans is dat men  op jouw advertentie zal gaan klikken. Deze berekening volgt door te kijken naar de prestaties van eerdere advertenties en hoe hoog je biedt op zoekwoorden. Als je hoger biedt is de kans groter dan mensen op jouw advertentie klikken omdat de uiteindelijke positie van de advertentie hoger zal zijn. De eerder genoemde koelkast advertentie staat met een hoger bod dus hoger in de zoekresultaten, wat een betere CTR oplevert.

Quick wins

Er zijn een aantal quick wins mogelijk om jouw kwaliteitsscore te verhogen. Ten eerste kan er gekeken worden naar de extensies voor de advertentie. Met extensies is er de mogelijkheid om gegevens zoals een adres, telefoonnummer en extra links toe te voegen aan de advertentie. Advertenties met extensies hebben over het algemeen een hogere klikfrequentie, maar vereisen wel regelmatige optimalisatie. Na enkele tijd kan er gezien worden welke extensies het minst presteren, deze kunnen vervolgens worden verwijderd of worden aangepast, net als met de advertenties zelf kan.

Een andere tip die snel toegepast kan worden is om kritisch kijken naar de zoektermen waarmee mensen uw advertentie te zien krijgen. Hiermee kunt je termen met een lage kwaliteitsscore verwijderen of uitsluiten. Een uitsluiting is een term waarop je niet langer gevonden wilt worden. Denk bijvoorbeeld aan een term als ‘koelkast laten repareren’. Als verkoper van koelkasten heb je er natuurlijk weinig aan om een klik op de advertentie te krijgen die helemaal niet nuttig is. Ook kunnen niet-waardevolle short-tail zoekwoorden worden uitgesloten om te voorkomen dat de zoekterm te breed toegepast wordt. Een short-tail zoekterm bestaat vaak uit 1 á 2 woorden en is enorm breed. De long-tail zoektermen, zoektermen met 4 of meer woorden, zijn specifieker en doelgerichter. Je doet er daarom goed aan om deze zoektermen te bewaren. Op deze manier zijn de klikken die je krijgt op jouw advertentie waardevoller en nuttiger voor je bedrijf.

Hier zijn nog een paar kleine tips om toe te passen:

  1. Aan de start van de campagne is het handig wat hoger te bieden. Dan begin je met een hogere CTR en zal je advertentie meer resultaat behalen
  2. Onderscheid je van de concurrentie met goeie advertentieteksten. Controleer wat de concurrentie doet en speel daar op in.
  3. Laat de zoekwoorden terugkomen in de advertentie zelf. Dit zorgt voor een relevantere advertentie en een hogere kwaliteitsscore
  4. Zoekwoorden met een lage kwaliteitsscore hebben een negatieve invloed op de advertentieprestaties. Verwijder ze daarom. Controleer de zoekwoorden regelmatig en wees kritisch als je ze beoordeelt.
  5. Maak goed gebruik van Call to Actions! Hiermee spoor je mensen aan actie te ondernemen.

Meer vragen over Google Ads?

Neem dan contact met ons op en laat ons helpen met al uw vragen!