Hebben symbolen effect op SEO?

Hoe heeft een symbool effect op SEO?

Zoekmachineoptimalisatie houdt rekening met vele facetten van een webpagina. Telkens wanneer een pagina wordt geïndexeerd, wordt alles in overweging genomen, van de url tot de titel, de metatag tot de beschrijving, de volledige tekstuele inhoud inclusief de trefwoorden en de afbeeldingen. Al deze elementen spelen een rol, maar de invloeden zijn niet hetzelfde. Sommige aspecten zijn belangrijker dan andere. Dit roept een relevante vraag op over hoe symbolen SEO nou precies beïnvloeden.

Symbolen zijn vaak onvermijdelijk. De twee meest gebruikte symbolen zijn Registered en Trademark. De eerste wordt aangegeven met een r in een cirkel en de laatste wordt weergegeven met tm, die beide naast een merknaam of gepatenteerd product worden geplaatst. Deze symptomen zijn belangrijk omdat ze andere producten scheiden van de merkproducten en geregistreerde producten. Gelijkwaardige namen, of het nu producten of bedrijven zijn, mogen niet als merken worden beschouwd. Maar betekenen deze symbolen iets voor Google, zijn algoritme en dus de daaruit voortvloeiende resultatenpagina’s van zoekmachines? Hebben symbolen een positieve of negatieve invloed op SEO?

Veel experts hebben hier in de loop der jaren opmerkingen over gemaakt. Er is ook een duidelijk antwoord van John Mueller. Google-woordvoerder John Mueller organiseerde een tijdje geleden een webmaster-hangout toen de vraag ter sprake kwam. De vraag had specifiek betrekking op geregistreerde en handelsmerksymbolen. De vraagsteller vroeg zich af of Google deze symbolen net als interpunctie negeerde. Mueller heeft duidelijk aangegeven dat Google dergelijke symbolen niet op een speciale manier behandelt. Ze worden niet genegeerd of overwogen. Het is alleen zo dat het algoritme voor zoekmachineoptimalisatie het niet als een criterium beschouwt om een pagina hoger te rangschikken dan andere. Daarom hebben symbolen zoals deze geen invloed op SEO.

De officiële reactie is in lijn met wat experts al jaren zeggen. Symbolen worden niet gebruikt door mensen bij het online zoeken naar informatie, bijvoorbeeld via Google. Het gebruik van deze symbolen zal niemand een speciale inhoud of informatie opleveren die specifiek nuttig is gezien het gebruik van die symbolen. Mensen gebruiken normale teksten of woorden en zinnen om informatie te zoeken. Omdat de symbolen er niet toe doen voor mensen die de zoekopdrachten initiëren, denkt Google dat ze niet belangrijk genoeg zijn om aan hun algoritme te worden aangepast. Elk trefwoord met of zonder de geregistreerde en handelsmerksymbolen zal dezelfde zoekresultaten opleveren. Het scenario is iets anders voor betaalde zoekresultaten of gesponsorde berichten.

Zelf doen, of uitbesteden?

Neem dan contact met ons op en laat ons helpen met al jouw vragen!