Wat is above the fold?

Definitie van above the fold

Above The Fold is het deel van jouw website van direct zichtbaar is na het laden van de pagina. Het zorgt ervoor dat dit deel van de website het eerste is wat klanten zien, wat het belangrijk maakt voor conversiegericht design. Je kunt namelijk klanten verliezen of aantrekken met een slechte/ goede uitstraling Above The Fold. 

In normale zin worden de bovenste 600 pixels van de site als Above The Fold beschouwd. De onderkant van het scherm is hiermee de ‘Fold’ en alles wat zich hieronder bevindt is ‘Beneath The Fold’. Above The Fold moet dus de informatie staan wat ervoor zal zorgen dat klanten door gaan scrollen. Ook is het belangrijk dat dit deel van de website¬†snel geladen kan worden.

Waar komt de term vandaan?

Het woord ‘Fold’ komt uit de tijd waar kranten nog meer gelezen/ gebruikt werden. Hier was het deel wat ‘boven de vouw’ zat de blikvanger van de krant. Het werd gebruikt als een verkoopmethode als een goede vorm van snelle informatie. Deze dubbele betekenis zorgt ervoor dat het een uitdaging is geworden voor online marketeers om het deel wat Above The Fold zit op een goede manier te optimaliseren

Responsieve websites

Tegenwoordig beginnen mobiele gebruikers steeds meer het internet te veroveren. Daarom moet er rekening gehouden worden met de nieuwe schermformaten, en dus met nieuwe formaten voor het ‘Above The Fold’ gedeelte van een website. Die is nu namelijk voor veel gebruikers anders. Dit maakt het voor webdesigners lastiger dit gedeelte van de website te optimaliseren. Veel websites plaatsen nu advertenties Above The Fold omdat zij hier extra zichtbaarheid krijgen. Echter moet er niet vergeten worden dat er nog wel goede informatie geleverd wordt, en niet dat de gebruiker eerst wordt geconfronteerd met allerlei advertentieteksten.

Zelf doen, of uitbesteden?

Neem dan contact met ons op en laat ons helpen met al jouw vragen!