Dofollow-links laten zoekmachines en bezoekers weten dat ze deze links kunnen volgen. Dit is de standaardinstelling voor links op de webpagina. Je ziet een link, klikt erop en gaat naar de pagina waarnaar wordt verwezen. Wat is dofollow en welke rol speelt nofollow bij het maken van netwerkkoppelingen?
Wat betekent Dofollow?
Je hoeft geen speciale actie te ondernemen om van een link een dofollow-link te maken, dit is de standaard instelling. Wanneer je een Word-document of een e-mail schrijft, wordt de URL meestal direct omgezet in een link, die automatisch een dofollow-link wordt. Je kunt bijvoorbeeld ook zelf een link maken in het CMS, zoals een woord of zinsdeel dat verwijst naar een andere pagina.
Dofollow voor SEO
Bij zoekmachineoptimalisatie spelen dofollow-links een belangrijke rol bij het bepalen van de “waarde” van een webpagina. Hoe vaker links naar een bepaalde pagina verwijzen, hoe hoger de ranking van die pagina. Overigens is door het misbruik van deze methode in het verleden niet meer zo eenvoudig hiermee te werken en wordt er meer gelet op context en relevantie. Wij raden dan ook aan om experts in te schakelen voor dit werk.
Het verschil tussen dofollow en nofollow
De nofollow-tag is precies het tegenovergestelde van de standaard dofollow-tag. Door een nofollow link in te stellen geef je aan dat de link niet meegeteld hoeft te worden in de pageranking. Op deze manier kan keyword spam worden voorkomen en blijft de link “schoon”. Mensen kunnen de link gewoon volgen, en robots en spiders zullen deze link overslaan bij het bepalen van de positie van zoekmachines. Google ontkent overigens dat ze dit gebruiken als ranking factor, maar de praktijk lijkt anders te bewijzen.